diumenge, 24 de desembre del 2006

Caga Tió, la kristnaska donaculo

Kristnaska ŝtipo"Tió de Nadal" signifas "Kristnaska ŝtipo", kiu ankaŭ nomiĝas "Tió" ("ŝtipo"), aŭ "Tronca" ("trunko"), kaj estas mitologia elemento en la kataluna mitologio rilate al Kristnasko, tradicio disvastiĝinta en Katalunio. La klasika aŭ kampara formo de la Tió estas trunko elektita inter tiuj destinitaj al la varmigo de la hejmo aŭ al kuirado de manĵajoj.

La ŝtipo ne estis, principe, alia afero ol la trunko brulante hejme ĉe la kameno. Trunko kiu, brulante, donis varojn tiel grandvaloraj kiel la varmo kaj la lumo, kaj simbole ĝi oferis donacojn al la loĝantoj en la hejmo: sukeraĵo, dolĉaĵoj, nugatoj. La formo de la Tió de Nadal kiu troviĝas en multaj katalunaj urbaj hejmoj dum la kristnaska ferio estas ŝtipo proksimume 0,3m longa, nun ĝi stariĝas sur du aŭ kvar malgrandetaj baston-kruroj kun larĝa ridet-vizaĝo kolorigita sur la pli alta de la du finaĵoj, plibonigita de iomete ruĝa ŝtrumpa ĉapelo (tradicia kataluna ĉapo nomata "barretina") kaj ofte plasta nazo.

La 8an de decembro, katolika festo de la Senmakula Koncipiĝo, komenciĝas la zorgado de la Tió. Oni manĝigas ĝin kaj ĉiunokte oni kovras ĝin per lana litkovrilo tiel, ke li ne estos malvarma dumnokte. Je la tagmezo de la kristnaska tago (en iuj familioj la antaŭa vesper-nokto) oni disponigas taŭgan lokon en la manĝoĉambro aŭ en la salono por la Tió, dum la geknaboj prenas bastonetojn kaj iras al la kuirejo por varmigi la bastonetojn aŭ trempi ilin en akvo, laŭ familia tradicio. Ili atendas ke oni avertu ilin kiam ĉio estas preta. La afero konsistas pere de batoj kaj kantoj, devigi la Tió-n "feki" la desertojn, t.e. nugatojn kaj dolĉaĵojn, sekigitajn figojn eĉ "Cava" (pr. kava) (kataluna ĉampansistema vino) kaj la ludiloj por la infanoj. Kompreneble se iu infano ne bone kondutis la Tió fekas malpli da ludiloj eĉ nur dolĉan nigran karbon, kiun oni povas manĝi sed nenio plu, por averti la knabon pri la neceso ŝanĝi la konduton.
La kantoj devige enhavas la vortojn "Caga Tió!" (feku tió!), vortoj uzitaj sinonime de "Tió de Nadal". Unu kanto povus esti: "Feku tió / feku nugatojn / se tion vi ne faros / vi ricevos batojn." Kiam nenio plu restas por feki, Tió fekas salan haringon, ajlon, cepon aŭ urinas teren.

En tiu ttt-ejo http://www.xtec.net/~ealtimir/solhivca.htm estas tre interesa ekspliko de tiu festo: "Por kompreni tiun feston oni devas konsideri ke antaŭe la arbo estis la fonto kaj kruda materialo por ĉiuj iloj (tenilo de hakiloj, ŝoveliloj, marteloj, traboj, mastoj de pajlejo, bastonoj por marŝhelpi, trunkoj por kuiri kaj varmigi, tabloj, seĝoj, ŝrankoj, litoj, pordoj, eskaloj...), pro tio estis necese starigi feston en kiu la arbo estu la protagonisto, la festo de la arbo, en determinitaj mondpartoj oni ornamis la abiojn. alie dum arba bruligado oni prezentis ilin kiel fonto de ĝojo kaj gajeco, de kiu eliris dolĉajoj, nugatoj, dolĉaj trinkaĵoj... kiuj poste, dum la kristnaskaj ferioj oni konsumados.

La festo "Caga Tió" ankaŭ troviĝas aliloke sed kun malsamaj nomoj:en Eŭskio estas Olenzero-emborra, en Aragono ricevas la nomojn Troncada, Toza aŭ Tizón de Navidad, en Provenco nomiĝas Lo-Cacho-fio o Cachofio, en Bretonio estas Kef Nedelek, en Normandio estas Chouque, en Bessin Trefoué, en Vestfalio estas Christbrand, en Valo de Aran nomiĝas Nadau Tidún

La tradicio de la Tió povus havi rilaton al tiu, de la Kristnaskarbo, kiu ankaŭ estas tradicio en Katalunio, sed nur de antaŭ kelkjardekoj kiel tiu de Papà Noel, eble pro la influo de usonaj filmoj. En multaj mezaj kaj grandaj butikoj kie oni povas aĉeti donacoj por tiuj festoj oni trovas tiun blankbarbulon kiu salutas kaj disdonas propagandaĵojn. Ĝi estas anstataŭita post Kristnasko por la Paĝio de la Tri Saĝuloj, kiu ricevas la mendo-leterojn de la geknaboj. Jen du bildoj de la Ŝtipo, kaj la kampara/antikva kaj la urba/moderna: http://www.etnocat.org/festa/nadal/tio/tio.html .
(la informoj estas ĉerpitaj el vikipedio)

dijous, 21 de desembre del 2006

La kongreso de Amposta

Superinte la postefikojn de la Kataluna Kongreso de Esperanto, mi blogumetas nun pri ĝi profitante ke jam alvenis stoko da fotoj kaj kompilo da publikitaĵoj.
Laŭdire kaj laŭmiasperte, ĝi estis unu el la plej sukcesaj en la lastaj jaroj, ŝajne ni atingis la rekordan nombron de aliĝantoj: 150 (kvankam ne ĉiuj el ili partoprenis la aranĝon, aŭ ne plentempe).
Trafe estis organizi du malsamajn sed bonkvalitajn koncertojn. Unue Jomo, kiu ĉarmis al la juna (vidu foton) geularo, kaj sekvan tagon oni ĝuis la ensemblon Kaj Tiel Plu, kiu dorlotis nian animon.
Mi, kiel libroserva helpanto, ankaŭ povas raporti pri sukcesega vendado kaj vizitado. Inter la vizitantoj estis skipo de la ĉefa hispana televido, kiu promesis elsendi dimanĉe pri la aranĝo.

dimecres, 20 de desembre del 2006

V de Vivloĝejo

La salajro de mia patro en decembro 1979ª estis 230 €. Li laboradis kiel masonisto. En tiu momento iu proponis al li aĉeti domon. La vendoprezo estis 3.000 €.
Li decidis ne riski kaj plu vivi en luapartamento, sub bonaj kondiĉoj. Temis pri modesta loĝejo tamen bone situita, en la centro de vilaĝo proksima al Barcelono.
Post kelkaj monatoj, miaj gepatroj aĉetis terpecon en alia vilaĝo de la regiono kaj post malpli ol 5 jaroj da penado ili sukcesis plene pagi kaj eĉ konstrui 120 kvadratmetran loĝejon.

Pasis 27 jaroj. En 2006, en la sama vilaĝo kie ili loĝas, modesta apartamento 75 kvadratmetra, for de la centro kostas pli ol 210.843 €, kaj mi maltroigas.

En la jaro 1979 la kosto de apartamento egalis 14 monatsalajrojn de masonisto:
230 € x 14 monatoj = 3220 €.

En 2006, la salajro de ĵus diplomita inĝeniero pri informadiko sen laborsperto apenaŭ atingas 1200 € monate.
En 2006, modesta loĝejo kostas 175 monatsalajrojn (14 jarsalajrojn!) de informadika inĝeniero:
1200 € x 175 monatoj = 210000 €.

La nuntempaj gejunuloj bezonus monatsalajron 15000 eŭran por ekesti en la samaj kondiĉoj en kiuj estis niaj gepatroj komence de la 1980aj jaroj, kiam ili aĉetis loĝejon.
15000 € x 14 monatoj = 210000 €.

Tio estas problemo je tutlanda skalo, pro tio ni kunvokas al manifestaciego la venontan SABATON 23an DE DECEMBRO je la 17 h.
La ĉefa slogano estos:
“No podem tornar a casa per Nadal perquè encara no ens n'hem anat” (“ni ne povas reveni al la gepatra hejmo por kristnasko ĉar ni ankoraŭ ne foriris el ĝi)
La manifestacio en Barcelono komenciĝos en plaça Catalunya. . Vi povas plu informiĝi ĉi tie.
(la ekzemplo-rakonto ne estas mia, ĝi venis kiel cirkulero kaj mi tradukis la ĉefon)

dimarts, 19 de desembre del 2006

La Bulteno

LA BULTENO
No.0- Gener 2003

Benvolgudes i benvolguts:Això que teniu entre les mans (o millor dit: a un parell de pams del vostre nas) és una iniciativa que prenem des de BEK (Barcelona Esperanto-Kontaktejo) per a mirar d'omplir un espai de comunicació i difusió entre els esperantistes dels territoris de parla catalana que creiem que ara per ara està mancat de lligams."La Bulteno", doncs, serà a partir d´ara, i si vosaltres així ho voleu, un butlletí electrònic a disposició de tots els grups i individus interessats en l´esperanto sigui quin sigui el seu nivell o grau de compromís.Donat que l'àrea de difusió que proposem es la del País Valencià, el Principat i les Illes, i entenent que l'espai que obrim aquí és més un lloc on intercanviar informació del moviment a casa nostra que un lloc on practicar l'esperanto, les llengües a utilitzar podran ser indistintament l'esperanto i el català. Publicarem les vostres notes en la llengua que cregueu més convenient.
La vocació de LA BULTENO és la de sortir quinzenalment, per tal que les notícies siguin lo mes actuals possible, pero de moment, al estar en periode de prova, el farem mensual. L'enviament serà realitzat durant la primera setmana de cada mes.
Feu-nos arribar tot allò que cregueu interessant: activitats, cursos, noticies, visites del Pasporta Servo, conferències, peticions, queixes...
Nu, tiel komenciĝis en 2003 eta projekto kiu celis informadi esperantan kaj neesperantan publikon pri lingvaj kaj kulturaj aferoj el la vidpunkto de la esperanta komunumo. La iniciato prosperis dum kelkaj monatoj kaj poste ĉesiĝis. Nun ni renaskigas ĝin per nova formo kaj novaj rimedoj. La nova Bulteno plilarĝigos la enhavon kaj estos alirebla rete kiam ajn. Krom en esceptaj kazoj, ĉiuj artikoloj kaj informoj estos en la kataluna. Esperantlingvaj informoj aperos, kiel ĝis nun, en ĉiblogejo.
Por vizito al La Bulteno: www.labulteno.blogspot.com

dissabte, 16 de desembre del 2006

Elektrika Budho

En alia retejo mi trovis la jenan bildon: Budha statuo ĉirkaŭita de elektraj kandeloj kaj elektraj incensbastonetoj!
Jam delonge mi konstatis ke tiu fenomeno instaliĝis ĉe la katolikaj preĝejoj. Mi tute ne ŝatis tiun aŭtomatismon kiu signifas la rezignon pri tradicio, ritualo, aroma atmosfero, varmo kaj privateco.
Tio memorigas min pri la infanaj, respektive elektrikaj, ludiloj kiuj emas anstataŭi eĉ la proprajn infanojn: se maŝino ludas por si mem, kial kaj kiel ili ludu?
Se elektropovo formanĝas la ritualon, kial iri al meditejo?
Kataluna budhana grupo (samgo) lanĉis muzikdiskon kun tradiciaj budhismaj preĝoj modernigitaj, laŭ la gusto de "okcidentanoj". Tiam leviĝis multaj plendovoĉoj. Ĉu la esenco de kredoj kaj filozofioj komencis sian estingiĝon? Ĉu temas pli simpla evoluo? Sonĝas la androidoj pri elektraj ŝafoj?

divendres, 15 de desembre del 2006

Babel - Babelo

Premiere pri la filmo Babel

Plurilingües

EN CATALÀ
A catalunya es parlen, en virtut de la immigració, 250 llengües. N'hi ha dues d'oficials: el català i el castellà que, a grans trets, coincideixen amb el pes demogràfic dels seus parlants.
Aquesta diversitat lingüística ha estat notablement accelerada en els darrers anys degut a les noves tendències migratòries a nivell mundial. Això ha provocat el plantejament d'un gran repte: com realitzar la integració dels nouvinguts sense posar en perill el nostre model educatiu i lingüístic.
Cal tenir cura i alhora protegir la identitat i el bagatge cultural dels immigrants però també mantenir eines per a la cohesió social. Com a esperantista i defensor de l'ecolingüisme recolzo la idea que el català, la llengua pròpia de Catalunya, sigui el vehicle per a la integració de tots els ciutadans residents al nostre país. A partir d'aquesta premisa, el castellà ha de ser la (següent) llengua prioritària, per l'extensió del seu ús i els lligams històrics i socials amb el país.
En la mesura del possible s'haurien de crear també mecanismes institucionals per facilitar l'ús i la supervivència de les altres llengües.

EN ESPERANTO

En katalunio oni parolas, ŝulde al enmigrado, 250 lingvojn. Du el ili estas oficialaj: la kataluna kaj la hispana kiuj, pli malpli, koincidas kun la demografia pezo de iliaj parolantoj.

Tiu ĉi lingva diverseco estis akcelita en la lastaj jaroj pro la nuntempaj migrotendencoj je monda skalo. Tio surtabligis al ni grandan defion: kiel integrigi la novavenantojn sen endanĝerigo de niaj eduka kaj lingva modeloj?.

Gravas zorgi kaj protekti la identecon kaj kulturan posedaĵon de la enmigrintoj sed samtempe gardi, per adekvataj mekanismoj, la socian kunteniĝon. Mi, kiel esperantisto kaj subtenanto de la ekolingvismo, proponas ke la kataluna, la origina lingvo de Katalunio, restu kiel la vehiklo por la integriĝo de ĉiuj civitanoj loĝantaj en nia lando. Sekve al tiu principo, la hispana devas esti la (sekvanta) prioritata lingvo, pro ĝia vasta uzado kaj pro la historiaj kaj sociaj ligoj kun nia lando.

Laŭeble oni devus ankaŭ krei instituciajn ilojn por faciligi la uzon kaj supervivon de la ceteraj lingvoj.

dimecres, 13 de desembre del 2006

Dia 15 Sant Menhof



Els catalans tenim tema de discussió sobre quina és la festa més important de Catalunya. O bé la diada de l'11 de setembre o bé la diada de Sant Jordi, el 23 d'abril.

L'esperantisme català i, a la vegada l'internacional, poc a poc aferma el dia 15 de desembre com a diada de l'esperanto. Primer va ser la commemoració de l'aniversari de L.L. Zamenhof, l'impulsor de la llengua, després arribà la proposta de que en la mateixa data se celebrés el dia del llibre en esperanto i, finalment, s'obre camí la idea de convertir el 15 en una diada multidisciplinar i de divulgació en tots els fronts.

Una de les propostes més innovadores prové d'uns companys esperantistes d'Estats Units. Ells han suggerit que tots els simpatitzants de l'esperanto que posseeixin un bloc a la xarxa, redactin el contingut del dia 15 en bilingüe: en la llengua pròpia + en esperanto.

Com a tema suggereixen el de la comunicació i la utilització de les llengües, l'entesa entre els pobles, la política lingüística, etc.

Naturalment, qualsevol aportació pròpia serà benvinguda. Si no ets esperantiste i necessites ajuda en la traducció del teu article, fes-m'ho saber. Una altra visió del món és possible, un altre idioma és possible.

dimarts, 12 de desembre del 2006

Pinochet




Morto de homo neniam estas ĝojiga fenomeno sed mi esperas ke la historiaj kaj sociaj analizoj pri la agado kaj vivo de Aŭgusto Pinochet servos al mortigo de la malhumanismo kaj krueleco de kelkaj kondutoj.
Bedaŭrinde restas en la mondo ankoraŭ tro multaj diktatoroj kaj ankaŭ potenculoj kiuj per nur ŝajne demokratiaj reguloj kaj leĝoj decidas pri vivo kaj morto de aliuloj, sendepende ĉu la viktimoj estas kulpaj aŭ ne. Krom J.R. Mora (vinjeto)
El Roto estas unu el miaj plej ŝatataj acidaj desegnistoj. Li estas majstro pri sintezo kaj li frapas la realon per rekta vojo kaj nesuperebla klareco.

dimarts, 5 de desembre del 2006

Ressò d'un comunicat

COMUNICAT DE LA PLATAFORMA SALVEM CAN RICARTSOLIDARITAT AMB LA MAKABRA
Barcelona 4 de desembre de 2007

La Plataforma Salvem Can Ricart reunida amb caràcter d’urgència vol manifestar el seu posicionament davant l’ocupació de la fàbrica de Can Ricart per part de La Makabra. En primer lloc la nostra solidaritat amb La Makabra, per la seva lluita reivindicativa en poder aconseguir un espai on desenvolupar les seves activitats artístiques i culturals.Denunciar la ignomínia i humiliació a que han estat sotmesos per part del setge policial, així com els veïns que volien demostrar la seva solidaritat, impedint que se’ls hi pugues subministrar beguda, aliments i circular amb total llibertat. Volem deixar constància, d’ença del seu desallotjament el passat 20 de novembre, que han demostrat en tot moment un comportament pacífic lluitant amb el que saben fer, actuacions de circ i espectacle. Malgrat que el passat 24 de novembre va aprovar un nou Pla per Can Ricart, l’ocupació de Can Ricart visualitza que el tema no està resolt, ni en la preservació íntegre del recinte ni en els seus usos futurs. De cap manera acceptarem que un possible desallotjament policial dels companys de la Makabra serveixi com a pretext perquè les excavadores enderroquin les naus que ara ocupen que son les que l’Ajuntament malgrat el seu valor històric vol destinar a lofs. Volem fer palès que la Generalitat i l'Ajuntament han de fer complir la suspensió de les llicències d'obres i d'enderrocament, establerta des que es va iniciar l'expedient de catalogació patrimonial, fins que el Departament de Cultura no resolgui l'expedient promogut per aquesta plataforma de declaració del conjunt de Can Ricart com a Be Cultural d'Interès Nacional. Ambdues institucions són responsables que, fins que no es resolgui, no es faci cap acció d'enderrocament que posi en perill la seva conservació.Ens reconforta l’onada de solidaritat que malgrat les dificultats va mostrar el veïnat i molta mes gent . Especialment significativa va ser la visita i suport del relator de les Nacions Unides, Miloon Kothari, malgrat que en el primer moment la policia li va impedir l’entrada. Agraïm també la disponibilitat de la Creu Roja. Poblenou ha lluitat, i ho seguirà fent, per la preservació del patrimoni industrial, tant per la ciutat com per al país. Un patrimoni, que a part de preservar els espais i els edificis, tingui en compte també els usos i les persones. Això implica un nou model de fer ciutat que deixi de banda els interessos especulatius i que escolti l’opinió de la seva gent. En aquests sentit, i com a mostra, no entenem que Poblenou vulgui ser sigui dividit en cinc barris nous. Davant d’aquesta situació exigim un procés de participació ampli i real que fins ara no s’ha donat. Sols d’aquesta manera es poden estalviar conflictes, i possibilitar un ampli consens ciutadà. En aquest sentit demanem una reunió urgent amb l’alcalde Jordi Hereu amb voluntat de diàleg i apropament. En nom de la Plataforma Salvem Can Ricart i les entitats que la composem, vehiculem qualsevol resposta o punt de contacte a l’Associació de Veïns i Veïnes del Poblenou. (Manel Andreu, telèfon 639258006)
Mira també:http://www.salvemcanricart.org/

dilluns, 27 de novembre del 2006

Kataluna Kongreso baldaŭ


Encara sou a temps d'apuntar-vos al Congrés Català d'Esperanto que farem enguany a Amposta. És una bona oportunitat per a tots aquells que volen veure l'esperanto en la seva salsa.
Encara que no dominis la llengua, podràs gaŭdir de molts actes oberts, tant pel congrés con per l'ambient festiu de la ciutat. Pots venir en família. Ja hi ha 15 nens inscrits, per la qual cosa és previsible que muntem una "llar d'infants" ;-)
Dona un cop d'ull al programa i anima't a compartir un, dos o tres dies amb nosaltres!
Clica sobre la imatge per ampliar el cartell i llegir més facilment.

Mi ne havas multajn eblecojn vojaĝi, ĉefe pro mia limigita monkapablo sed la kataluna kongreso de Esperanto estas nemalhavebla okazo por ĝui la lingvon en sia saŭco.
Ĉiufoje la aranĝo fariĝas pli kaj pli interesa kaj bonkvalita, ĝia programo neniel envias aliajn internaciajn eventojn.
Dis de tiu ĉi platformo (mia blogo) mi varme rekomendas al ĉiuj la aliĝon. Jam restas malmultaj tagoj, bv. rigardi la programon kaj malkovru la erojn kiuj plej interesas vin.
Se vi estas patr(in)o sciu ke jam aliĝis 15 diversaĝaj infanoj kaj tre verŝajne oni memorganizos vartsistemon, tiel ke vi iom liberos por partopreni programerojn.
Junulara festumado estos garantiita per la partopreno de pluraj kejanoj kaj la bona etoso de la koncertoj kaj urbaj aranĝoj.

dijous, 23 de novembre del 2006

La pola gastigantino

Post la fermo de la kongreso mi revenis al la domo de mia pola gastigantino. Jam estis tre malfrue. Mi revenis iom ebria sed povis ŝlosi kaj eniri sen troa bruo. Mi iris al la banĉambro kaj duŝis min. La domo estis akurate varmigita per elektra sistemo. Mi decidis ke mi dormos sen piĵamo. Ŝtelpaŝe mi iris nude al mia ĉambro ne enŝaltante la lumojn. Mi malfermis la pordon, eniris kaj fermis. Mi ne bezonis lumon ĉar mi konis la situon de la lito. Mi iris tien, levis iom la littukojn kaj enigis min.Mi estis pensanta ankoraŭ pri la ĵusaj anekdotoj de la kongreso kiam surprize mi rimarkis spiradon apud mi...ho ve! mi tuj komprenis, mi eraris la ĉambron kaj eniris la liton de mia gastigantino! mi planis eskapi el la embaraso kiam subite ŝi, daŭre dormanta, lanĉis sian brakon sur mian bruston. Mi ne volis veki ŝin, mi ne sciis kion fari. Ŝi ekparolis en ŝonĝo: mi amas vin Jassiek. Ŝi plu alproksimigis sian korpon al mia, kaj dorme karesis min. Ŝia mano glitis supren kaj malsupren...ĝis kiam ĝi renkontis mian ...tie la mano haltis. Denove ŝi parolis: Ho, Jassiek, mi bezonas vian varmon. Ŝi ŝanĝis pozicion, algluis ŝian dorson al mi kaj per sia libera mano serĉis mian penison. ŝi prenis ĝin kaj, tirante, devigis min ankaŭ kuŝi dorse, sen lasi spacon inter niaj korpoj. Ankoraŭ mi ne sciis kion fari sed mi komencis dubi ke mi povas kaj volas foriri. Mi ĉirkaŭbrakis ŝin kaj akceptis ŝiajn proponojn. En la mateno, antaŭ ol ŝi vekiĝis, mi delikate ellitiĝis kaj forlasis la ĉambron. Mi vestiĝis kaj pretiĝis por promenado en la urbo. Kiam mi malfermis la pordon de la domo, mi vidis tie starantan policanon.
-Saluton, mi estis ĵus sonorigonta la pordon.
-ha ĉu? (mi hezitis, ĉar mi timis pri ia polica afero)
-Vi estas la esperanta gasto, ĉu ne?
-Jes (mi respondis, iom time)
-Mi estas Jassiek, la fianĉo. Estas plezuro koni vin. Ĉu la gastigantino bone traktis vin? (li diris duonŝerce)
-Ho jes! ŝi estas tre sindonema!

Mi pasigis tiun tagon kun mia pasporta servo, kolektante la adresojn de aliaj polaj gastigantinoj.

dimarts, 21 de novembre del 2006

Ofertes via crucis

Pago per un combinat de telèfon+ADSL+manteniment de la línia uns 60 eŭros al més. Timofònica em truca el 2 d'octubre per avisar-me que passarà un comercial per oferir-me una preassignació que em permetrà reduir a la meitat la meva despesa en telèfon i internet. El dia 12 apareix Mr. Comercial signem l'assignació del servei i m'assegura que abans d'una setmana passaran a posar un router i a fer el canvi de proveïdor. El dia 28 encara no ha aparegut ningú. Truco a Mr. Comercial, diu que no es pot posar per que està conduint i s'acomiada amb un "besitos" (tal qual) i que ja trucarà ell. No truca. Passa el cap de setmana i el truco, el 30. Em diu que es extrany però que ja donarà avís a la companyia. Començo novembre sense notícies. Truco a Timofònica el dia 6. Pregunto si puc parlar en català, diuen que no l'entenen. Passo al castellà. En un primer moment em demanen el DNI del titular (el meu pare), com que no el tinc després em diuen que no cal. Els explico el problema, investiguen i em diuen que no poden fer el canvi de proveidor per que l'altra companyia té el bucle bloquejat (!) i que he de trucar a la esmentada companyia per que l'alliberin, sense dir-los que és per canviar de proveidor, no sigui que em deixin penjat (com a vendetta). També em diuen que Mr. Comercial m'hauria d'haver avisat. Total 24 dies d'oferta fantasmagòrica. I com us podeu imaginar, alliberar el puto bucle amenaça amb ser una carrera d'obstacles de nivell olímpic.

dijous, 16 de novembre del 2006

kruela mondo

Kutime ni facile opinias pri ĉiutagaj aferoj kiuj aperadas en nia najbareco aŭ pere de la amaskomunikiloj... sed malofte ni havas la okazon opinii pri la kruda realo kaŝita malantaŭ la muroj de farmo kaj buĉejo.
Ni facile akuzas homojn kiuj lanĉis bombon, pafis promenanton, pribatis infanon, ...sed, ĉu vi scias ke vi/ni respondecas pri malsanoj, mutiloj, torturoj kaj amasmurdado? Ĉu vi scias kio okazis antaŭ ol la ovo venis al via telero? Ĉu vi scias al kiu apartenis tiu peco da karno kiun vi tuj manĝos? ĉu vi scias kiel oni forigis la sangon de via kotleto?
Mi proponas al vi spekti dokumentarion kiun vi plej probable neniam vidos tra televido:
http://www.petatv.com/tvpopup/video.asp?video=mym_spanish&Player=wm&speed=_med

Andaluza hundo

Hodiaŭ mi malkovris en Youtube ke iu registris la filmon Un chien andalou, de Luis Buñuel kaj Salvador Dalí. Mi ne povas eviti noti ĉi tie la retligilon por ĝui tiun preskaŭ mitologian filmon: http://www.youtube.com/watch?v=sGXFBRviPi0&mode=related&search=
Ne spektintoj nepre profitu la okazon, sed mi avertas al tre sentemaj homoj, ke la superrealismaj kaj krudaj bildoj povas iom ĝeni aŭ vundi.
Ĝi daŭras 15:18 minutojn. Ĝi havas kelkajn tekstojn en la angla kaj la portugala sed la filmo estas ĉefe bildeca kaj senvoĉa.

dimarts, 14 de novembre del 2006

Religia mondo

La plej grandaj religioj, sektoj kaj kredoj (milionoj da kredantoj):
1943 Kristanismo (32,8% de homaro)
1165 Islamo (19,6%)
1050 Sunaismo (islama)
1027 Katolikismo (kristana)
762 Hinduismo (12,8%)
760 nereligia (12,8%)
359 ĉinaj popolaj religioj (6,1%)
354 Budhismo (6,0%)
322 aliaj kristanoj
316 Protestantismo (kristana)
249 etnaj religioj (4,2%)
214 Ortodoksismo (kristana)
115 Ŝijaismo (islama)
100 nova religio (1,7%)
64 Anglikanismo (kristana)
22 Sikismo
20 Taoismo
14 Judismo
12 Spiritismo
12 Mormonismo (kristana)
6 Bahaa Kredo
6 Konfuceismo
4 Ĝajnismo
3 Ŝintoismo
0,3 Zaratuŝtrismo
Fonto: Vikipedio
Estas klare ke grandega parto de la homaro apartenas al iu ajn religio. Mirinde estas al mi ke en la 21a jarcento tiom multege da homoj sin deklaras religianoj kaj tamen tre ofte ne akordigas sian agadon al sia doktrino aŭ eĉ rekte kontraŭas ĝin. Klara ekzemplo pri tio videblas okaze de la militoj en Irako, Afganistano, Palestin-Israelo kaj aliaj afrikaj landoj aŭ teritorioj, kie homoj mortigas unuj aliajn nome de sia dio kaj la vivmaniero ligita al ĝi.
Ne malabundas pederastaj pastroj, fanatikaj imamoj, koruptaj guruoj,..kaj tamen ili ĉiuj havas centojn aŭ milojn da sekvantoj. Laŭ mia kompreno plej multaj opinias ke nur unu sola dio povas ekzisti, t.e., ni ĉiuj devenus de la sama kreinto (laŭ tiu kredo) kaj tamen filoj de dio batalas kontraŭ filoj de dio (?).
Unu el la problemoj estas ke ne dio sed specifaj tekstoj skribitaj de homoj estas la bazo por la dikredo. Se vera dio ekzistus, ĉu ne estus pli oportune ke li mem montriĝu al ĉiu homo private kaj ilustru la eventualan ĝustan vojon? Des pli vidante kiom eraremaj (kiam ne aparte fiaj) estas multaj homoj kiuj sin nomas reprezentantoj de dio. La fama itala tradicio diras "traduttore traditore"( tradukanto-perfidanto). Dio kiu estas interpretita per la menso de homo ne povas esti la vera dio. Tiel simile oni povas aŭdi de taoistoj, kiuj verŝajne estas pli proksimaj al filozofio ol al religio.
Ĉiuokaze, la fakto ke ekzistas tiom multe da religioj jam per si mem dubigas pri la vereco kiun ili proponas. Estas kompreneble tre naive aserti: mi pravas pri dio kaj la aliaj ne.
Mi vidas grandegan diferencon inter la koncepto dio kaj la koncepto religio. Dio eventuale povus ekzisti, en iu ajn formo, sendepende de homa agado aŭ pensado. Religio estas, eksterdube, homa kreaĵo kiu povas malaperi kiam ajn la homoj interkonsentos pri tio.

dimecres, 8 de novembre del 2006

La kunveno


Mi iom ŝvitis kurante al la kunveno de Eros Peranto programita dum la UK.
Jen mi eniris la koridoron de la kongresejo, kelkaj pordoj dekstre kaj maldekstre, salono Privat, salono Zamenhof, salono Corsetti,...fine mi trovis la pordon kun la skribaĵo salono Eros.
Senpense mi tuj eniris, fermante la pordon post mi. Sed, ve, kioma mallumo! mi ne sukcesis ion vidi en la preskaŭ nigro, ĉu mi eraris la ĉambron? dum mi hezitis, iu mano tuŝis mian bruston kaj murmuris mallaŭte: bonvenon...(temis pri dolĉa ina voĉo) la kunveno jam komenciĝis kaj agrable evoluas...
Mi sentis kison ĉe mia vango, denove ŝi mallaŭtis: ...senvestiĝu kara. Mi embarasiĝis, hezitis, sed fine mi akceptis la proponon, fakte en la mallumo neniu povus rimarki mian nudecon. Tuj mi senvesta, mi ricevis novan kison, ĉifoje sur la lipojn, mi sentis ŝian proksimiĝon, ŝajnis al mi ke ankaŭ ŝi nudis, mi sentis la kontakton de ŝiaj mamoj, ŝiaj cicoj...Ŝi prenis mian manon kaj gvidis min en la ombra ĉambro, tamen mi rimarkis lumeton en iu angulo, ĉirkaŭ ĝi kelkaj homoj kuŝis aŭ duonstaris, aŭdeblis ĝemoj, murmuretoj, suspiroj...ĉiuj duonvideblaj figuroj ŝajnis al mi nudaj, ŝi denove ekparolis:
la temo nun pritraktita estas la arto leki, ni faras diversajn provojn, ni decidis saluti lange unuj la aliajn por plibonigi niajn konojn kaj niajn internaciajn rilatojn...ĉu vi bonvolas leki miajn cicojn? mi te ĝojos se vi akceptos. Ŝi ne bezonis insisti, mi palpis ŝiajn mamojn, prenis ilin kaj alproksimigis mian buŝon al ŝiaj mampintoj, mi eklekis. Iu alia virino preskaŭ nerimarkeble surgenuiĝis ĉe miaj kruroj, ŝi ion diris, eble saluton....ŝi prenis mian penison, jam sufiĉe varma en tiu momento, kaj komencis masaĝi per sia luda kaj adaptebla lango...nun estis mi kiu komencis ĝemi...Post iom da tempo, ne multe, iu vira voĉo aŭdiĝis:
ek, ni fermu ĉitemon, nun ni komencu la sekvantan temon laŭ la tagordo: la punkto G ĉe la viraj anusoj kaj kiel ĝin atingi. Tiam mi subite memoris ke en apuda salono estas prelego pri kibernetiko. Mi kure ĝisis.